Z pewnością zdajesz sobie sprawę, że sama inwestycja w firmową witrynę to dziś za mało, aby pozyskiwać klientów online i skutecznie rywalizować z konkurencją. Podstawą promocji firm w sieci jest obecnie pozycjonowanie. Myśląc o optymalizacji strony internetowej, z pewnością pojawia się w Twojej głowie wiele pytań lub… pustka. Właśnie dlatego musisz zapoznać się z poniższym poradnikiem. Sprawdź, jak zacząć przygodę z SEO. Odkryj najważniejsze kroki na start.
Tytułem wstępu. Co to jest SEO?
Prowadzisz własną działalność, inwestujesz w promocję i masz już nawet firmową witrynę? To świetnie! Niestety musimy Cię zmartwić – to wciąż za mało, aby odnieść sukces w sieci. Wszystko dlatego, że choć Internet jest głównym źródłem informacji, to dziś wyszukiwarka odpowiada za dobór treści prezentowanych użytkownikom. Potencjalny klient najszybciej trafi więc na Twoją stronę, jeśli zainwestujesz w SEO.
Dlaczego? Bo celem Search Engine Optimization jest poprawa widoczności witryny w organicznych, czyli bezpłatnych wynikach wyszukiwania na określone słowa kluczowe. W ramach tego rodzaju optymalizacji przeprowadza się szereg działań zarówno w serwisie, jak i poza nim. Wszystko po to, aby znaleźć się w Top 3/ Top 5/ Top 10 rankingu – pamiętaj, że większość użytkowników przegląda tylko pierwsze pozycje w Google.
Czytaj dalej, a dowiesz się, jak zacząć pozycjonować, aby zyskać lepszą pozycję w wyszukiwarce.
Dlaczego i kiedy warto zająć się SEO strony?
Zanim zdecydujesz się na inwestycję w pozycjonowanie, musisz odpowiedzieć sobie na jeszcze jedno pytanie – czy Twoja strona internetowa wymaga optymalizacji pod wyszukiwarki. Odpowiedź jest prosta. Oczywiście, że tak! A potwierdzają to następujące korzyści, które wynikają z prowadzenia działań SEO:
- poprawa jakości firmowej witryny WWW,
- lepsza rozpoznawalność marki w Internecie,
- dotarcie do odbiorców zainteresowanych ofertą,
- budowa mocnej pozycji marki w sieci na lata,
- możliwość mierzenia wypracowanych rezultatów,
- pozyskiwanie większej liczby potencjalnych klientów,
- efektywny rozwój biznesu oraz większe zyski z działalności.
Jak widzisz, pozycjonowanie przynosi wymierne efekty. Najlepszym momentem, aby rozpocząć optymalizację pod wyszukiwarkę, jest etap projektowania strony WWW. Oczywiście SEO jest równie skuteczne w przypadku istniejących już serwisów czy e-sklepów, ale na osiągnięcie oczekiwanych rezultatów trzeba będzie poczekać w ich przypadku dłużej.
Od czego zacząć SEO? Pierwsze kroki w pozycjonowaniu strony WWW
Na początku przygody z SEO musisz sobie uświadomić, że optymalizacja wymaga czasu, fachowej wiedzy, specjalistycznych narzędzi, odpowiedniego budżetu, znajomości wytycznych oraz prowadzenia bieżących aktualizacji. Jeśli nie zdecydujesz się na pomoc specjalistów, musisz zająć się pozycjonowaniem strony samodzielnie. Od czego więc zacząć?
- Przygotuj się do pozycjonowania
Zanim przeprowadzisz optymalizację firmowej witryny, musisz ustalić najpierw realne cele oraz określić grupę docelową swojej oferty. To właśnie od tego będą zależały kolejne działania SEO, które będą wymagać od Ciebie czasu, wysiłku i wiedzy.
Jeśli zdecydujesz się na pozycjonowanie strony we własnym zakresie, to zaopatrz się w odpowiednie narzędzia. Skorzystaj z rozwiązań, które oferuje wyszukiwarka – np. Google Search Console, Google Page Speed Insights czy Google Keyword Planner. Poza tym zapoznaj się z wytycznymi dla webmasterów, których musisz przestrzegać, aby Twoja witryna mogła znaleźć się wysoko w rankingu.
- Przeprowadź audyt SEO
Trudno wyobrazić sobie skuteczne pozycjonowanie bez audytu SEO. Narzędzie pozwala ocenić kondycję strony internetowej, ponieważ analizuje ją pod kątem czynników, które są ważne dla użytkowników i mają wpływ na pozycję w rankingu wyszukiwarki. Uzyskane w ten sposób informacje pozwolą Ci zaplanować działania, które wzmocnią pozycję Twojej witryny w Google.
- Wyszukaj frazy pod pozycjonowanie i przeanalizuj konkurencję
Podstawę profesjonalnego pozycjonowania stanowią słowa kluczowe. Ich właściwy dobór to jeden z pierwszych kroków, jakie musisz wykonać na początku przygody z SEO. Wybieraj frazy, które nie tylko opisują Twoją ofertę, ale również cieszą się popularnością w wynikach wyszukiwania. Możesz w tym celu skorzystać z popularnych narzędzi np. Google Keyword Planner czy Senuto, Ahrefs i SEMSTORM.
Pamiętaj również o analizie konkurencji, która jest bardzo ważnym elementem działań SEO, którego nie wolno pomijać. W przypadku pozycjonowania Twoimi rywalami są witryny, które wyświetlają się wysoko w wynikach wyszukiwania na ważne dla Ciebie słowa kluczowe.
- Optymalizuj stronę WWW i zadbaj o treści
Pozycjonowanie to w dużej mierze działania prowadzone na stronie WWW, które poprawiają jej indeksację w Google. Oznacza to, że wyszukiwarka znacznie sprawniej zbiera informacje o witrynie i zapisuje ją w rankingu. SEO on-site obejmuje działania związane z treścią oraz techniczne aspekty serwisu. W ramach optymalizacji musisz więc np.:
- tworzyć wysokiej jakości teksty SEO, aktualizować starsze publikacje oraz wyeliminować kopie treści,
- zainstalować certyfikat SSL, aby zapewnić bezpieczeństwo strony internetowej oraz danych użytkowników,
- zwiększyć szybkość ładowania oraz zagwarantować sprawne i bezawaryjne działanie witryny WWW,
- wdrożyć technologię RWD, dzięki której serwis może wyświetlać się prawidłowo na ekranach różnych urządzeń,
- zadbać o poprawne meta dane, przyjazne adresy URL, odpowiednią strukturę tekstów, optymalizację grafik czy właściwe linkowanie wewnętrzne.
- Prowadź działania poza firmową witryną
Kolejnym krokiem w ramach skutecznego pozycjonowania są działania prowadzone poza stroną WWW. Aby poprawić pozycję witryny w wynikach wyszukiwania, musisz zadbać o wartościowy profil linkowy – pozyskuj więc naturalne i bezpieczne linki z różnych miejsc sieci. Poza tym zadbaj o rozpoznawalność marki poprzez wizytówkę w Google Moja Firma oraz aktywność w Social Mediach.
Nie zapomnij przy tym o atrakcyjnej domenie i wybierz unikalny adres dla Twojej strony WWW, który ma bezproblemową historię. Postaw ponadto na obecność w branżowych katalogach.
Pozycjonowanie strony WWW we własnym zakresie – czy to możliwe?
Na efektywność pozycjonowania może mieć wpływ wiele różnych czynników. Poza aktualizacjami algorytmów Google, działaniami konkurencji czy zmianami na rynku w danej branży będzie to przede wszystkim efektywność działań podejmowanych w ramach SEO – a więc w przypadku samodzielnej optymalizacji strony WWW – Twoja praca.
Wśród obowiązków znajdzie się stałe dbanie o witrynę, prowadzenie SEO off-site oraz dopasowywanie treści i technicznych rozwiązań do wciąż zmieniających się wytycznych. Tylko takie działania mogą zagwarantować lepszą widoczność w Google. Ale nie musisz zajmować się tym samodzielnie – powierz to zadanie WeNet i doradcom internetowym, którzy oferują więcej niż zwykła agencja SEO.
Specjaliści pozyskają wartościowy ruch dla Twojej strony, gdy Ty zajmiesz się swoim biznesem. W swojej ofercie zapewniają: optymalizację witryny, marketing treści, darmowy audyt SEO, budowę wysokiej jakości profilu linkowego, aktywność w Social Mediach i Google Moja Firma, katalogowanie i wartościowe wpisy. A to jeszcze nie wszystko!
Zespół doradców internetowych dzięki doświadczeniu i obszernej wiedzy z zakresu pozycjonowania stworzy dla Ciebie rozwiązania technologiczne, które spełnią oczekiwania Twojego biznesu. Zyskasz również pomoc dedykowanego opiekuna i wsparcie na każdym etapie współpracy. Wejdź na WeNet.pl, zamów darmową konsultację i już teraz zadbaj o lepszą pozycję firmowej strony w Google.